Kolahalvön 2015

Hej öringälskare!

Nu har du tillfälle att äntligen åka till Kolahalvön och fiska efter storöring i orörd vildmark. Planeringen för årets fiske var klar rekordtidigt, och platserna gick åt. Nu har jag fått ett par återbud (två platser), så ta med dig bästa fiskekompisen och häng med!

Jag har fått precis det jag önskar – Upper Rynda vecka 29! Vi gjorde en testresa i år och området uppfyller alla våra önskemål med råge! 2013 var det endast en grupp som fiskade i området och 2014 var vi enda gruppen. 2015 blir det antagligen två grupper, men vi är först på plats. Tidigare, dvs. innan 2013, har inga grupper fiskat här. Här upplever vi orörd, karg vildmark, milsvida vyer, älvar fulla med stridbar öring, en och annan lax, äventyr!

Under vår vecka 2014 fick vi 130 öringar över kilot. Många låg mellan 2 och 3 och topparna låg runt 3,5 kg. Nästan all fisk togs på torrt! Vi hade helt magiska kläckningar med 10, 20, 40 fiskar som gick och åt i poolerna. Det bara måste upplevas! Laxuppgången var sen i år, men vi hade ändå kontakt med några laxar. Jag fightade en meterlång blanklax i kanske 20 minuter på mitt #6-spö innan flugan helt enkelt lossnade när fisken var två meter ifrån mig…

Vi ligger på samma ställe hela veckan, vilket betyder ett lägre pris. 2015 kostar 2 800 USD från Murmansk, jämfört med de resor som byter läger mitt i veckan som kostar 3 900 USD. Vi tycker det är en fördel att ligga på samma ställe. Området är stort, vi har ca 14 km älv att utforska. Ja, ännu mer om vi orkar gå. Det som tillkommer på priset är flyg ToR Murmansk och två hotellnätter. I år kostade det knappa 5 000 SEK.

Jag har förstås en hel del bilder att visa, men väljer ändå att skicka ut den här informationen först. Anledningen till det är att suget efter kolafisket är större än på mycket länge. Kharlovka Company, som har hand om fisket, ligger på oss gruppledare för att få veta hur många lediga platser vi har i våra grupper. De har helt enkelt personer som vill åka med, och är angelägna om att fylla grupperna så fort det går. Jag har bromsat lite och bett om tid till att marknadsföra resorna till er som visat intresse, och det har jag fått. Det är därför viktigt att du som har funderingar på att åka till Kola nästa år hör av er till mig omgående! Anmälan är inte bindande förrän bokningsavgiften är inbetald.

Hör av er till mig om ni är intresserade eller om ni har frågor.
johan_trout

Johan Nygren
Tfn 070-590 75 70
E-post: johan@bigtrout.se

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

